klok Leestijd 5 min. Video Video Bedrijfswaardering Wit Bedrijfs­waardering

Verschil tussen economische waarde en verkoopprijs

De begrippen economische waarde en verkoopprijs worden vaak door elkaar gehaald. Ondanks dat ze verbonden zijn met elkaar, hebben beide begrippen een andere betekenis. En niet onbelangrijk; een ander doel. Bekijk de animatievideo en kom erachter wat de verschillen zijn tussen economische waarde en verkoopprijs.

Economische waarde

De economische waarde van een bedrijf wordt uitgedrukt in een bedrag in euro’s. Dat bedrag komt tot stand via een rekenmethode, waarbij de DCF-methode het meest gebruikt wordt. Hierbij kijk je naar de toekomstige geldstromen en risico’s van een bedrijf. Denk bij dit laatste aan de klanten die zullen komen en gaan en de concurrentie veranderingen. Iedereen kijkt anders naar de toekomst, wat economische waarde per definitie subjectief maakt. Verschillende mensen zien dan ook verschillende waardes.

De economische waarde dient als een persoonlijke meetlat, waarmee je investeringsbeslissingen kunt toetsen en vergelijken. Als een ondernemer twee potentiële bedrijven ziet om over te nemen, kan hij met de economische waarde vergelijken welk bedrijf in zijn optiek aantrekkelijker is om over te nemen.

Verkoopprijs

De verkoopprijs is het bedrag dat je voor een bedrijf betaald/ontvangt, rekening houdende met de bijhorende condities. Deze verkoopprijs komt tot stand via een onderhandeling tussen de koper en de verkoper. De verkoopprijs is van verschillende factoren afhankelijk, zoals het aantal geïnteresseerde kopers, het type koper, de aankoopmotieven en natuurlijk de economische waarde die beide partijen zien.

Als je ervan uitgaat dat mensen puur economisch en rationeel handelen, kun je stellen dat de koper nooit meer betaald dan zijn economische waarde en de verkoper nooit voor minder zal verkopen dan zijn economische waarde. In de realiteit spellen ook niet-economische motieven een rol, waardoor een verkoper soms wel akkoord gaat met een verkoopprijs die onder zijn economische waarde ligt. Bijvoorbeeld als hij toe is aan zijn pensioen. Het met pensioen gaan (vrije tijd) vertegenwoordigt dan een bepaalde waarde.

Verkoopprijs is meer dan het bedrag in euro’s

In tegenstelling tot de economische waarde, is de verkoopprijs meer dan het bedrag in euro’s. De bijhorende voorwaarden vormen een belangrijk onderdeel. De koper stelt namelijk een document op met alle condities, garanties en vrijwaringen waarop de verkoopprijs is gebaseerd. Deze condities zijn voor de koper gericht op het beperken van zijn risico’s, terwijl de verkoper juist streeft naar het verdelen van de verantwoordelijkheden.

Bij het beoordelen van verkoopprijzen is het daarom erg belangrijk om deze condities mee te nemen in de besluitvorming. Om dat goed te kunnen doen, kun je de condities omrekenen naar een bedrag in euro’s.

Condities omrekenen naar een bedrag in euro's

Als verkoper

Bereken welke cash-out er in de toekomst zal zijn of welke cash-in er mogelijk gemist wordt, als gevolg van de voorwaarden. Maak die cash-out/in vervolgens contant tegen het risico en de kans dat de betreffende gebeurtenis zich daadwerkelijk voordoet. Dat levert een bedrag in euro’s op, die je van de verkoopprijs in euro’s af kan trekken.

Als koper

Welke risico’s van de aankoop kun je verkleinen door extra voorwaarden op te nemen? Doordat het risico afneemt wordt de waarde verhoogd, dat rechtvaardigt weer een hogere prijs.

Grootste verschillen op een rij

Samengevat zijn dit de grootste verschillen tussen economische waarde en verkoopprijs.

Economische waarde

  • Waarde uitgedrukt in een bedrag in euro’s
  • Uitkomst van een berekening, op basis van zeer persoonlijke uitgangspunten over tijd, geld en risico
  • Geeft voor de koper de maximale prijs aan
  • Dient als persoonlijke meetlat, om meerdere alternatieven te vergelijken of om de prijs mee te bepalen

Verkoopprijs

  • Bedrag in euro’s + bijhorende condities
  • Uitkomst van onderhandeling tussen koper en verkoper
  • Het ‘offer’ dat iemand betaalt om een bedrijf te kopen
  • Dient als middel om een transactie tot stand te brengen
Contact opnemen
Peter Paul Buijsrogge

Peter Paul Buijsrogge

Partner

Peter Paul Buijsrogge

Partner

Lees meer

Over de auteur

Mijn grootste drijfveer is dat ik mensen wil helpen. Met mijn kennis en ervaring help ik anderen, maar leer ik zelf ook, waardoor ik anderen weer beter kan helpen. Bij BrightOrange werken we met professionele, gedreven en ervaren mensen. Met een no-nonsense instelling én een goede dosis humor.

Heb je vragen aan mij?
+31 6 22 19 99 89
peterpaul@brightorange.nl