klok Leestijd 3 min. Artikel Artikel

Problemen in de logistieke keten

Van lange levertijden tot stijgende transportprijzen; de coronapandemie heeft gezorgd voor veel problemen in de logistieke keten. Hoe gaat u als bedrijf om met deze problemen? En welk effect hebben deze op de waarde van uw bedrijf? In dit artikel geven we u antwoord op prangende vragen.

Pandemie

De coronapandemie heeft voor diverse problemen in de logistieke keten gezorgd. Aan het begin sloten veel Aziatische fabrieken, waardoor de toeleveringsketen erg onzeker werd. Toen ook de Aziatische havens dicht gingen, zijn er veel vertragingen ontstaan in het transport. Verder is de transportcapaciteit gedaald, zijn de prijzen enorm gestegen en er is een wereldwijd tekort aan grondstoffen en arbeidskrachten. Door deze problemen staat de hele toeleveringsketen onder druk.

Set 1 Kennisbank

Wat betekent dit voor uw onderneming?

Veel ondernemingen hebben te maken (gehad) met de problemen in de logistieke keten. De transportkosten zijn gestegen, maar ook de wachttijden van goederen zijn opgelopen. Concreet betekent dit het volgende voor uw onderneming:

  • Minder marge vanwege de hogere transportkosten
  • Meer geïnvesteerd vermogen in werkkapitaal
  • Dit komt door de langere aanvaartijden en een stijgende omloopsnelheid van de voorraad

Overstappen op een duurdere, Europese leverancier?

Als u overstapt op een duurdere, Europese leverancier zullen de inkoopkosten stijgen. Logischerwijs zorgt dat voor een lager resultaat. Maar wist u dat u daarmee toch uw bedrijfswaarde kunt laten stijgen? Lees meer en we laten het zien met een praktijkvoorbeeld.

Praktijkvoorbeeld Bakker & Van Beek

Net als in ons vorige artikel nemen we fictief bedrijf Bakker & Van Beek als voorbeeld. Dat bedrijf is groothandel in lampen en muurdecoraties. Bakker & Van Beek koopt haar goederen vooral in Azië, vanwege de lage inkoopkosten t.o.v. Europese leveranciers. Vanwege de transportproblemen vraagt het management zich af of het verstandiger is om over te stappen naar een Europese leverancier.

 

Uitgangspunten Input
Omzet uit inkoop 1.500.000
Kostprijs Aziatische leverancier 63,0%
Kostprijs Europese
leverancier
65,0%
Verschil in marge 2,0%
Verbetering in voorraaddagen bij
overstap nieuwe leverancier
60
Verbetering in voorraaddagen bij
overstap nieuwe leverancier
23
Azië
Voorraadtermijn in dagen (a.g.v. logistieke
problemen)
90
BTW percentage inkopen (niet EU-land) 0,0%
Te ontvangen leverancierskrediet
in dagen
7
EU
Voorraadtermijn in dagen 30
BTW percentage inkopen
(EU-land)
21,0%
Te ontvangen leverancierskrediet
in dagen
30
Algemene uitgangspunten
Vennootschaps­belastingtarief 25,8%
Rendementsnorm over
het totaal geïnvesteerd vermogen
17,0%

Huidige leverancier Bakker & Van Beek

Momenteel koopt Bakker & Van Beek zijn lampen en muurdecoratie in Azië, waarbij:

  • Kostprijs in % omzet: 63,0%
  • Voorraaddagen: 90 dagen (opgelopen a.g.v. logistieke problemen)
  • Leverancierskrediet: 7 dagen

Europese leverancier Bakker & Van Beek

Als Bakker & Van Beek zijn lampen en muurdecoratie in Europa gaat inkopen, zal dat leiden tot:

  • Kostprijs in % omzet: 65,0% -> stijging 2,0%
  • Voorraaddagen: 30 dagen -> verbetering voorraaddagen 60 dagen
  • Leverancierskrediet: 30 dagen -> verbetering 23 dagen

In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat de omloopsnelheid van debiteuren gelijk blijft.

Effect op de balans- en exploitatierekening

Hieronder ziet u welke effecten bovenstaande uitgangspunten hebben op de balans- en exploitatierekening.

Exploitatie effect (winstbijdrage)
Inkoop (Azië) -945.000
Inkoop (EU) -975.000
Verschil -30.000
In % omzet -2,0%
Nettowinst voor belasting -30.000
Vpb (hoogste tarief 25,8%) 7.740
Nettowinst na Vpb -22.260
Balans effect (investering)
Azië
Investering in voorraad 233.014
Af: leverancierskrediet -18.123
Geïnvesteerd vermogen 214.890
EU
Investering in voorraad 96.966
Af: leverancierskrediet -96.966
Geïnvesteerd vermogen 0
Verschil in geïnvesteerd vermogen 214.890

Uitkomst: waardecreatie

Op basis van deze gegevens is de waardecreatie (EVA) als volgt te bepalen:

Waarde effect
Nettowinst na Vpb -22.260
Bij: Totale investering x rendementsnorm 36.531
Waardecreatie (EVA) 14.271

De overstap op de Europese leverancier zorgt ervoor dat de bedrijfswaarde van Bakker & Van Beek stijgt, ondanks de hogere inkoopprijs. Dat komt doordat de nettowinstdaling gecompenseerd wordt door de lagere vermogenskostenvergoeding op het (lagere) geïnvesteerde vermogen.

Conclusie praktijkvoorbeeld

Met behulp van de Excel-functie ‘doelzoeken’ kan berekend worden in hoeverre het management van Bakker & Van Beek mee kan gaan in de hogere inkoopprijs die de nieuwe leverancier stelt.

De maximale stijging inkoopwaarde die Bakker & Van Beek kan dragen is 3,28% (waarbij EVA = 0).

Waarde effect
Nettowinst na Vpb -36.531
Af: Totale investering x rendementsnorm 36.531
Waardecreatie (EVA) 0

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat de Met een stijging inkoopwaarde van 2,0% moet dus minimaal een leverancierskrediet van 4 dagen verleend worden, anders is het voor Bakker & Van Beek niet interessant om over te stappen op de Europese leverancier.

Waarde effect
Nettowinst na Vpb -22.260
Af: Totale investering x rendementsnorm 22.260
Waardecreatie (EVA) 0

Hoe gaat u om met problemen in de logistieke sector?

Heeft uw onderneming ook last van logistieke problemen, zoals een langere omloopsnelheid van de voorraden? En wilt u graag advies om hier slim mee om te gaan? Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op. We staan graag voor u klaar.

Contact
Stefan Koelewijn

Stefan Koelewijn

Consultant

Stefan Koelewijn

Consultant

Lees meer

Over de auteur

Ik vind het geweldig om ondernemers te helpen bij diverse bedrijfseconomische vraagstukken. Je merkt dat je huisadviseur wordt en dus als sparringpartner wordt gezien. Werken bij BrightOrange is ontzettend leuk: je wordt uitgedaagd om goede cijfermatige analyses te maken en daaruit conclusies te trekken.

Heb je vragen aan mij?
+31 6 38 78 31 81
stefan@brightorange.nl