In de afgelopen maanden is er veel gebeurd. Corona hield de wereld in zijn greep en de impact was ook goed voelbaar in de overnamemarkt. Na een periode van ‘bevriezing’ zien we dat overnametrajecten weer opgepakt worden. Er ontstaan mogelijkheden, maar er zijn ook zaken waar u als (ver)koper rekening mee moet houden. In dit artikel delen we onze visie op de overnamemarkt en de bijbehorende kansen en uitdagingen.

Overnamemarkt on hold

Op 16 maart zaten bijna alle Nederlanders aan de tv gekluisterd. Minister-president Mark Rutte sprak het land toe over de crisis en introduceerde de intelligente lockdown. Iedereen moest thuiswerken, restaurants sloten hun deuren en hetzelfde zagen we in overnameland. Transacties werden uitgesteld en geldzakken gingen voorlopig de kast in.

Herstel in de overnamemarkt

Vanaf half mei ontstond er meer vertrouwen in de overnamemarkt. Uit onderzoek van Brookz blijkt dat 44% van de verkopers die hun plannen in de ijskast hadden gezet de draad weer heeft opgepakt. Aan de koopkant is zelfs 93% weer actief op zoek naar een bedrijf. Bedrijven lopen namelijk nog steeds met verkoopwensen, investeerders zijn nog steeds geïnteresseerd in goedlopende bedrijven en er blijft geld in de markt. Hierbij moet wel genoemd worden dat het weer oppakken van overnametrajecten erg afhankelijk is van de sector en het type bedrijf.

Kansen en uitdagingen als verkoper

De toekomst is onzeker en kopers zijn voorzichtig en kritisch. Toch blijven strategische partijen en private equity geïnteresseerd in sterke, solide bedrijven. De concurrentie tussen investeerders neemt dan ook toe, wat een positieve invloed heeft op de transactievoorwaarden.

Een goede voorbereiding is erg belangrijk bij de verkoop van uw bedrijf. De huidige omstandigheden geven u de kans om u beter voor te bereiden en niks overhaast te beslissen. Laat u ook goed adviseren over de timing van verkoop. Is nu verkopen verstandig of kunt u beter nog even wachten? Dat is namelijk erg afhankelijk van uw bedrijf, de situatie en de toekomstperspectieven.

Naast een goede voorbereiding en een sterk verkoopplan, is de presentatie van uw bedrijf belangrijk. Denk hierbij aan uw managementteam, het concurrentievoordeel en de financiële gegevens. Het komt voor dat verkopers alvast een due diligence onderzoek uitvoeren naar hun eigen bedrijf, om zo eventuele problemen voorafgaand aan het verkoopproces op te lossen. Zo staat u als verkoper sterker tijdens de onderhandeling met een koper.

Kansen en uitdagingen als koper

Ook aan de koperskant ontstaan kansen en uitdagingen. De impact van corona verschilt enorm per sector, maar ook per type bedrijf. Het ene bedrijf moet er alles aan doen om overeind te blijven, terwijl bij het andere bedrijf de vraag explodeert.

Als investeerder is het verstandig om te kijken naar bedrijven met ‘robuuste’ businessmodellen. Is de positieve of negatieve invloed van corona tijdelijk of heeft het structurele impact?

Naast een volledige overname kunt u ook denken aan een gedeeltelijke of gefaseerde overname. Zoals een management-buyin (MBI). Veel bedrijven zijn namelijk nog steeds op zoek naar een goede manager die het bedrijf verder kan helpen.

Tenslotte moet u als koper nu extra rekening houden met de financiering. Bankfinancieringen zijn lastig en het verstrekken daarvan duurt nu langer. Er ontstaan wel mogelijkheden om financieringsafspraken met verkopers te maken, zoals vendor loans of earn-outs. Transparant overleg en eerlijke afspraken zijn daarbij essentieel.

Eerlijk advies: juist nu

Ondanks dat veel organisaties ‘mooi weer’ spelen, is het heel afhankelijk per sector en bedrijf of het slim is om een overnametraject te starten of weer op te pakken. Laat u daarom goed adviseren door een betrouwbare aan- of verkoopadviseur.

Gerelateerde artikelen